Monday, February 22, 2010

kaulah bidadari dunia dan syurga

Pagi-pagi lagi aku sudah berada dipusat latihan memandu.Sambil-sambil pikir tentang latihan motor yang tak sudah-sudah lagi,...adeiii...hampir 2 bulan,asyik ulang alik ke pusat latihan memandu je...Ini kerana masaalah jadual,menyebabkan latihanku sering ditunda-tunda.....takpe,sabar...lagipun,duk umah tak tahu nak buat ape....huhu.

Dibawah penghawa dinggin,aku duduk sambil memeluk tubuh sendiri.....maklum la,aku agak tidak tahan sejuk....tapi,kekadang perlukan kesejukan...hihi..ALLHAMDULILLAH,sejak dipusat ni,makin bertambahlah kawan-kawanku,tu la....setiap kesulitan ada hikmahnya.....

Agak bosan gak duk tunggu giliran dipanggil ke kaunter.....sambil membelek-belek novel LAKARAN SAHRAWI,(huh!rasenyer novel nie dah khatam 5kali....huhu)aku memerhatikn gelagat-gelagat orang-orang yang berada dipusat ini.....ermmm,macam-macam ada...trend,fesyen terkini pun ada....huhu...kebanyakan mereka semua lengkap dengan hanphone ditangan masing-masing.

Agak lama menunggu,aku cuba untuk pindah ke kerusi lain,kerana ditempatku terlalu sejuk..

Tiba-tiba pandanganku tersekat,malah terpukau juga melihat seorang gadis yang lain daripada yang lain..Ayu,pakaiannya juga penuh kesopanan melambangkan cintanya pada YA-RABB.....adesss!muslimahnya dia....tak sangka,didalam banyak-banyak gadis yang aku lihat disini,baru kali ini aku melihat gadis yang berpakaian sopan.Apa tidaknya,kebanyakan gadis-gadis yang berada dipusat ini berpakaian menjolokkan mata.Yang bertudung mahupun tidak bertudung,semuanya sama seksi.Yang membezakan mereka hanyalah tudung.

Balik pada gadis berpakaian sopan tadi...gadis itu berada jauh disudut barisan kerusi belakang yang sebaris dengan barisan kerusiku....kepalanya tunduk penuh tawaduk sambil mulutnya bergerak-gerak seperti menyebut sesuatu,aku yakin dan pasti,itu zikrulllah...

Wajahnya tidak dapat ku lihat sepenuhnya kerana terlindung dengan tudungnya yang agak kehadapan sedikit.....khusyuk dia berzikrullah.Melihat muslimah tu,membuat diriku terfikir tentang diri sendiri....bagaimanakah cinta aku dengan ALLAH??untuk mendapat kemanisan memang pahit,kerana syurga itu manis.....muslimah itu membuat diriku semakin mencari-cari cinta ALLAH.Melihatnya juga mengetarkan getaran jiwa,untuk menemui keinsafan.

kalau camnie,duk sini lame-lame pn tak pe.....huhu....


Sebentar kemudian,datang satu geng budak-buadak perempuan yang agak 'trendy',memenuhkah kerusi-kerusi disisi muslimah tadi....pakaian mereka ketat,dan mereka semua bertudung....ermm,trend terkini,pakai tudung,baju mesti ketat dan rambut mesti nampak walaupun bertudung,baru lelaki tertawan......ye ke?tapi nape aku tidak tertawan??huhu...


Susana menjadi agak riuh rendah dengan gurau tawa geng gadis-gadis trendy tadi....Melihat muslimah tadi,aku agak kesian kerana dia seperti gerun dengan gadis-gadis trendy tadi.....ntah la,tapi dia meneruskan dengan zikrullahnya....kuatnya dia..

"Haii,awak......alimnye awak....ustazah ek??"....aku terdengar soalan ini dari salah seorang geng trendy tadi....dan aku terus memasang telinga untuk mendengar perbualan mereka....."haii,eh..mane de,saye bukan ustazah"sambil tersenyum mesra muslimah itu memberikan jawapannya..."ye ek?.....labuhnya tudung awak....awak tak malu ke?"tanya gadis tu lagi.......adeiii,mase tu bibirku kacip kuat-kuat,...aku biarkan hati ku ketawa terbahak-bahak dan aku rasa jika aku lepaskan pasti satu pusat latihan memandu ni mendengar ketawaku....huhu..

sambil tersenyum sedikit kulihat muslimah itu menjawab..."malu?tak de la....saye selesa macam nie....lagipun kalau kite pakai macam nie selamat dan orang lelaki tak pandang laen pada kite"....."ala,nak dengar ceramah ke nis?"...salah seorang kawan dari kawan yang bertanya tadi bersuara.....seorang nie agak sombong pada orang lain....itu yang ku lihat,...tapi entah lah.....

Muslimah tadi seperti rasa bersalah,dan terus diam sejak mendengar kata-kata salah seorang geng trendy tadi.....sambil itu geng trendy tadi ketawa terbahak-bahak....


"Awak,jangan ingat kami pakai ketat macam nie,tak de iman tau...awak pun jangan ingat kalau awak pakai macam tu dijamin masuk syurga"kata seorang dari geng tadi yang agak sombong.....

"eh,awak...jangan la kate macam tu,.....saye tak pandang serong pun kat awak sume,saye tahu awak semua baik...maaf ek,bukan maksud saye macam tu....kite kawan ek?"jawab muslimah itu dengan nada seperti orang yang agak bersalah....."kawan ek,tak payah la....kami bukan setaraf ngan awak pon,awak tu alim,kami ni ahli neraka kn?..ermm,baik awak jangan tunjuk baik ek,saye tak suke orang hipokrit!"balas salah seorang dari geng trendy tadi...ntah la ape yang buat mereka tidak suka pada muslimah itu..munkin mereka anti-tudung labuh tak.....perbualan mereka menjadi agak kelam kerana suasana menjadi agak riuh kerana orang semakin ramai..,jadi aku agak tidak kedengaran suara mereka.....tapi aku lihat muslimah itu terus diam je....adeiii!dia kene ejek ke......ntah la...

tapi tengok mukanya buat aku kesian je....nama ku hampir dipanggil,so aku berpindah kerusi terhadapan,supaya mudah untuk ke kaunter nanti.

Satu nama bergema dikaunter dan ku lihat muslimah itu bingkas bangun....nama dia kot...yup!!btul namanya......saat inilah aku dapat lihat wajahnya sepenuhnya....

cantik!!!

ayu!!

Wajahnya agak seperti keturunan arab....adusss!lau berniqab nie mesti tambah keayuannya...buat aku teringat pada seorang akak la......adeiiii....
gerak langkahnya penuh kesopanan,seperti seorang pejuang yang tenang...
tudungnya labuh hingga hmpir mencecah lutut.....sejuk hatiku memandang........Ya ALLAH,inikah bidadari dunia dan syurga???sungguh indah ciptaanMU,Ya ALLAH!....alhamdulillah,masih ade lagi gadis sepeti ini........geng trendy tadi masih lagi dengan ketawanya yang menyakitkan hati....ntah la ape perasaan muslimah itu......bersabarlah,ini dugaan yang tersangat kecil untukmu....

Muslimah itu terus ke kaunter,...tapi dia masih lagi tunduk sedikit....
patut la....penjaga kaunter tu lelaki rupenye....mukanya tidak senyum dan tak juga masam......sedang-sedang je......
sedang disebelah muslimah itu terdapat seorang wanita yang agak berumur...ermmm,mybe dalam 30-40 gitu.....wanita berumur itu seperti mempunyai masaalah sedikit dikaunter..,masaalah kewangan....memang kebanyakan masaalah kewangan menjadi penyekat untuk meneruskan latihan disini.....adeiii,kesiannya pada mereka....sedang aku lancar dari segi kewangan setakat nie......

"nape cik??ade masalah ke?"dalam keriuhan suara orang ramai,aku masih lagi dapat mendangar suara muslimah itu bertanya,....kerana aku berada dihadapan hampir dengan kaunter..."ya...mak cik tak cukup duit la,ingat dalam dua ratus je,rupa-rupanya tiga ratus lapan puluh....lagipun makcik takde duit sekarang nie...ermm,mintak pinjam adik sikit boleh,nanti esok makcik janji makcik bayar...boleh?"wanita itu menceritakan masaalahnya kepada muslimah itu..
"kejap ek cik"...sambil mengeluarkan beg duitnya,"cik tak cukup berapa lagi?"
"180 dik"suara wanita tu seperti rasa bersalah......."nah,cik ambik la,ermmm.....cik tak payah bayar la....saye bagi je"kata muslimah tu......uiss!!baiknye dia....180 bagi free je....
"eh,betul ke ni dik??jangan macam nie...makcik janji akan bayar..lagipun kesian kat adik nak belanja untuk belajar kan....makcik taknak ambik free duit ni"wanita tu membalas kata muslimah itu....."cik,ambik la....saye akan terasa hati lau makcik tak ambik"....'"tp dik,makcik taknak menyusahkan adik,.....xpe la,adik simpan je duit tu,biar makcik tunda la latihan makcik,munkin boleh kot"......."cik,ambik la ek....saye bagi kat makcik nie,nie rezeki makcik,lagipun saye memang nak bagi makcik,macam mane pun nak bagi jugak,saye kecewa kalau cik tak ambik"muslimah tu meluahkan peraaannya...wanita itu menitiskan air mata....."baik la dik ni....terima kasih banyak-banyak dik......tak sangka ade orang macam adik lagi sekarang ni..."..........."segala puji hanya untuk ALLAH cik..,munkin ni rezeki cik yang disampaikan melalui saye"jawab muslimah itu sambil tersenyum mesra...
muslimah itu menjadi akrab dengan wanita tadi....mereka berbual mesra..

Ya ALLAH ...baiknye muslimah tu.....munkin ini salah satu sifat-sifat muslimah...merekalah bidadari dunia dan syurga...mereka diciptakan dengan penuh unik,dan mereka menjadikan diri meraka sebagai bidadari dengan penuh keimanan dan ketakwaan.....bagaimana ek dunia nie lau sume wanita seperti ni???adeeessss!!pasti aman damai!!

"eh,adik dah berkenan ke???"....satu suara mengejutkan aku,tersentak gak macam kene elektrik....rupe-rupenya suara abang disebelahku...huhu..."erkk....eh,mane de....saje je.."...
"eleh,dari tadi duk tengok-tengok awek tu je"......"eh,tak.....tak de pe-pe la,khayal je,hehe"
aku jawab.

astagfirullahhalazimmmmmmmm!!
rupa-rupanya dari tadi aku duk usyar muslimah tadi....ya ALLAH,malunyer aku....moga dosaku KAU ampunkan,juga moga takde sape-sape lagi yg sedar perbuatan aku tadi.....adesss!

Tapi melihat bidadari tadi membuat aku menjadi lebih insaf diri....juga memotivasikan diriku sendiri.Bertapa indah dan uniknya ciptaan ALLAH,untuk memberi kita kesedaran tentang kekuasaan ALLAH...juga memberi kita keinsafan.

......................................................................................wasallam

No comments:

Post a Comment