Thursday, February 11, 2010

KAPEL ISLAMIK??!

Sentiasa kita memahami bahawa budaya kapel ni merupakan satu tradisi dalam kalangan remaja. Asal memasuki alam remaja sahaja, mesti individu ini akan mencari pasangan bagi mewarnai hidup mereka agar kononnya indah.
Mereka bahagia apabila bersama pasangan masing-masing….mereka kata ,ada yang sayangkan mereka.Mereka kata berkapel dapat memberi kesan positif pada hidup mereka.Mereka dibuai mimpi indah setiap malam.Dengan cinta mereka,mereka dapat semangat untuk hidup,dan menceriakan hari-hari meraka.

Ada diantara mereka kata,mereka berkapel berlandaskan syariat.Kami berkapel islamik…
Kapel islamik??????????

Ermmm…..pnah suatu hari kata-kata ini berkumandang digegendang telingaku:
“cara kami kapel laen,mane ade pgang-pegang tangan,siap saling tazkirah lagi…..dose ke cmtu??”
“kami kapel cara islamik,mane same ngan budak-budak yang kapel ntah ape-ape tuh!”
“kami tak buat maksiat,kami bercinta kerana ALLAH”
Huh?!.....rasa cam nk berdebat je…huhu….tapi sape la saye….
Persoalannya,adakah istilah ‘KAPEL ISLAMIK’dalam islam??ape maksud sebenarnya ‘kapel islamik sehinggakan digunapakai oleh remaja-remaja yang kebanyakan mempunyai didikan agama yang tinggi sesetengahnya?.....mereka berimej islam,tetapi bila ditanya adakah bercinta?jawapan mereka ‘ya’…..”kami bercinta tak same ngan orang laen,kami ikut syariat”
Dalam islam adakah istilah kapel??apakah hukumnya??tentunya haram bukan?jadi apakah hukum kapel islamik ini?klau nk tengok perbezaannya antara kapel biasa dan kapel islamik memang ketara….tetapi kedua-duanya menjurus kepada perzinaan..so?HARAM la…
Sebabnya:

Dalam hadis nabi s.a.w telah memperincikan jenis-jenis zina daripada Abu Hurairah katanya: Nabi s.a.w bersabda sesungguhnya ALLAH telah menetapkan nasib anak adam mengenai zina,tidak mustahil dia pernah melakukannya iaitu zina MATA ialah MEMANDANG,zina LIDAH iailah BERKATA,zina HATI ialah KEINGINAN dan SYAHWAT sedangkan fajar (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti
Munkin dengan cara kapel islamik,boleh mengelakkan zina mata,zina lidah dan zina kaki……tapi hati???mustahil orang yang bercinta tiada perasaan rindu pada kekasihnya…mustahil tiada perasaan saling rindu merindui.
Kita insan yang lemah.Kadang-kadang nafsu dapat menewaskan diri dalam sekelip mata jika kita tidak mempunyai kekuatan iman.Tidak hairanlah kita lihat banyak orang yang berimej islam yang terkandas dalam hidup mereka kerana cinta….mulanya mereka berkapel cara islamik,lama-lama hati digoda syaitan supaya bertemu…lepas bertemu,mula saling merenung dengan hati yang tidak dijaga…..mula try pegang-pegang tangan….dan akhirnya mencipta kata-kata manis.pujuk rayu yang berkesan…….last-last jatuh kelembah perzinaan.huh!bilamana nafsu sudah tidak dapat dikawal,walaupun cara kapelnya adalah islamik,namun jika nafsu sudah menguasai akal yang waras,maka inilah jadinya......seorang wanita yang bertudung labuh juga terlibat dengan seks bebas!!!tiada lagi ertinya iman baginya ketika ini........allahu rabbi!!
Saya mintak maaf sangat sebab nak bagitau sal nie,sekarang perempuan tudung labuh pun sukar dipercayai imannya,bukan sahaja yang wanita bertudung labuh,bahkan mereka yang berkopiah juga..mereka berimej islam,tetapi disebalik imej mereka,mereka melakukan kekejian pada ALLAH…ini semua kerana cinta,yang mulanya dari kononnya kapel islamik…..memang tak dinafikan banyak pasangan yang tidak tutup aurat juga melakukan kekejian,tetapi mereka yang berimej islam nie terlalu menghinakan agama sendiri…..melakukan maksiat,sedangkan imej yang mereka bawa adalah islamik….katanya ingin berdakwah pada orang lain menuju kebanaran,tetapi pada masa yang sama,mereka melakukan maksiat..
Allahu rabbi……
Jelaslah,dalam islam tiada istilah kapel islamik yang direka oleh pihak-pihak tertentu untuk membetul apa yang sudah ternyata salah..niat tidak pernah menghalalkan cara….yang salah disisi agama,tetap salah,tiada keistimewaan diberi kepada sesiapa pun.
Cinta yang sebenar-benarnya hanya pada ALLAH S.W.T ……dan cinta yang diredhai dan didoakan oleh para malaikat adalah cinta dengan ikatan suci nikah.


Wallahu alam………

3 comments:

  1. aku setuju. tiada istilah kapel islamik melainkan selepas akad nanti. banyak muslim skrg yg menggunakan islam sebagai penghalal perkara yang diharamkan. bukan setakat kapel islamik, 'tipu sunat' yang menjadi amalan dulu2 masih diguna pakai oleh mereka yang belum sedar. kalau mahu disenaraikan istilah 'jahat' yg 'diislamikkkan', banyak sangat. cukuplah sekadar kita yg sudah berjaga ini tidak turut hanyut dlm buaian mimpi. kita pakat reramai untuk kejutkan lena mereka.

    ReplyDelete
  2. benar,istilah2 ini dicipta demi kepentingan senddiri dan merasakan ia perbuatan yang benar...padahal hukum tetap hukum dan siapalah kita untuk diberi keistimewaan untk mnghalalkn perkara yg sudah trnyata haram......syukron atas komennya...

    ReplyDelete
  3. terima kasih..saya sgt3 suka post ni..dapat ilmu baru..

    ReplyDelete