Saturday, January 2, 2010

BOLEH TAK SESEORANG MUSLIMAH TU MENAYANG GAMBA KPD UMUM???


assalamualaikum wbt........
wanita solehah ialah seindah-indah perhiasan didunia.......mereka diciptakan dgn paras rupa yg unik,dan diciptakn sebagai bidadari didunia ini.Kecantikkan kaum hawa jelas menunjukkan kebesaran ALLAH SWT.
Namun,bolehkh kecantikan itu dikonsi dgn sewenang-wenangnya dgn seluruh para pnghuni dunia.Persoalannya,bolehkh sseorng muslimah itu menayang gamba kpd umum??
untuk siapakah kecantikkan sseorng wanita itu sebenarnya??
kalian yang bernama muslimah...
Walaupun muka bukan aurat bg sesetengah mazhab,namun fitnah munkin akan terjadi.Munkin gambar2 yg ditayangkn di blog,facebook atau laman sembang akan dilihat oleh berjuta-juta oleh orang yg melihatnya.Ada diantara mereka yg trseksa melihat wajah kita,bukan kerana buruk ataupun hudoh,tp kerana menahan gelora hati.dan ada diantara lelaki yg mula rasa ingin mendekatkan diri dgn kalian,n mula mencari maklumat n sterusnya mngangu kalian dgn menelefon mahupun sms.Dan munkin juga ada dikalangan mereka yg beriman,yang menundukkan pandangan selaras dgn firman Allah dalam Surah An-Nur “Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.”walaubagaimanapun psti ada kesan keatas hati mereka,dan mereka cepat2 beristigfar....ini smua kerana gamba kalian yg bernama muslimah dipaparkn.....fikirkn,klau kalian memaparkan gmba kalian,bagaimana kalian ingin menyekat pandangan orng kpd kalian??bukankh menundukkan pandangan itu khendak syariat?dan jika gamba kalian dipaparkn,masih terjadikah konsep syariat islam yg menyuruh tundukkan pandangan??
Kalian yg bernama muslimah,
walaupun gmbar yg diri kalian yg ditayangkn,full tutup aurat,ada ssetengah yg berpurdah,ia tetap tidak sesuai untuk ditayangkn kpd umum.Lebih banyak keburukan daripada kebaikan yang akan diperolehi.Pandangan lelaki terlalu bahaya,....jika lelaki itu berpenyakit hati,walaupun hnya dgn melihat mata sseorng perempuan,imiginasinya boleh mengatasi segalanya hingga keseluruh pelusuk badan.....pasti kalian tidak mahu itu terjadi,...jd apa yg harus kalian lakukan?
hanya kalian sahaja yg mampu mengubahnya.......jika kalian hnya ingin berkonsi gmbar dgn hnya rakan semuslimah,lakukannya dgn tertutup.Dan lebih mudah,kirim sahaja emel bergambar kpd rakan semuslimah kalian itu.
kalian yg bernama muslimah...
dunia teknologi kini semakin canggih, dan makin pesat membangun......tidakkh kalian takut dan gerun jika gmbar kalian diubahsuai untk tujuan negetif...nauzubillah.....munkin gmbar kalian dicuri oleh sseorng tidak brtanggungjawab dan diubahsuai tnpa disedari oleh kalian dan tiba2 kalian mendapat aib yg besar,....ini kerana hnya kesilapan kecil menayang gmbar kpd umum....
kalian yg bernama muslimah....
kalian terlalu unik untuk diperkatakn....peliharalah anugerah ciptaan ALLAH SWT,...tunjukkn tnda syukur kalian dgn memelihara wajah kalian.......anugerah ALLAH SWT itu hnya layak dilihat berkali-kali oleh yg layak sahaja.
Wallahu A'lam.
WASALAM..

3 comments:

  1. assalamualaikum..
    salam ziarah
    nice blog!
    keep it up..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...kalau gunakn pic hanya tuk frofil tak boleh juga ke...bukn pos kt moment?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi muslimah, ia tetap mengundang fitnah di dunia maya tanpa sempadan ni. Dalam 10 orang, mungkin ada sorang yang berpenyakit hati

      Delete