Saturday, January 23, 2010

BERDAKWAH


Berdakwah atau menyeru kearah kebaikan adalah satu tanggungjawab setiap insan,ia juga sebuah perjuangan yang suci..... selaras dengan ayat ini....
''Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.''(QS. Ali Imran, 3 : 104) ..

Bagaimanakah cara terbaik untuk menyampaikan dakwah ??

Tentunya dengan hati yang ikhlas dan hadapi halangan dengan penuh kesabaran.

Ada diantara segelintir pendakwah yang berdakwah dengan penuh emosi dan paksaan.Mesti diingatkan,dalam islam tiada paksaan.Usah memandang rendah pada seseorang.Dan yang paling penting dalam dakwah,jangan melukai perasaan orang yang ingin didakwah.Dan lebih baik jika kita pandai dalam bab-bab psikiologi.Dengan memahami perwatakan seseorang,akan menjadi senang dan mudah dalam kerja mendakwah.

Kadang-kadang ada juga diantara kita yang berimej islam..(berkopiah,berserban,bertudung labuh,dan berjubah)..sentiasa bermasam muka dan memandang rendah kepada orang-orang yang berimej tidak seperti mereka dan tidak bergaul dengan mereka.Bagaimana ingin mendakwah mereka kearah kebaikan jika kita seperti itu.....tidak semestinya mereka yang berperwatakan jalanan terlalu jahil.Munkin ada diantara mereka yang memerlukan teguran yang baik dan munkin mereka juga dalam proses untuk berubah.Tetapi apa akan jadi sekiranya kita menegur mereka dengan cara yang menyakitkan hati??

Tegurlah dengan baik.....

Berikan senyuman tanda mesra....

Dan seterusnya,berkawanlah dengan mereka....disitu peluang besar untuk kalian menarik mereka kearah kebaikan....

kalian juga boleh berdakwah melalui perhubungan seperti kawan.Jika kawan kalian melakukan sesuatu yang salah disisi agama,jangan terus menengking sebaliknya tegurlah dengan berhemah.
Berikan nasihat yang baik dan menyuruhnya berfikir tentang akibat melakukan kesalahan terbabit.Selamatlah kawan kalian daripada terus hanyut dengan kesalahan mereka dengan nasihat yang berkesan......jangan ambil ringan kesalahan disisi agama yang mereka lakukan kerana munkin akan memberi kesan yang besar kelak.
......................................................................................................................
Dan seandainya salah seorang dari kamu yang tergelincir daripada landasan kebenaran,
sambutlah tangannya kembali,
walaupun tangannya berminyak dan payah untukmu mengengamnya,
berusahalah untuk menyelamat temanmu itu supaya tidak tercicir jauh kelembah kejahilan,
adalah temanmu,jangan biarkan ia terseksa diakhirat kelak...
...............................................................................................................

Dakwah memerlukan keberanian,kesabaran dan tidak mudah berputus asa.Kita perlu berani kerana benar dan jangan sesekali berundur dari kebenaran.

Munkin setiap kali menegur seseorang,mereka dapat terima dengan baik,tetapi ada juga sesetengah orang yang tidak suka ditegur.Hadapilah ia DENGAN BAIK,Kita pasti ada cara lain..

Cuba jangan memberi unsur-unsur memaksa,dan elakkan sangat dari mengumpat atau berkata belakang.Pamerkan imej islam yang baik kepada mereka supaya mereka tertarik dengan kehidupan Islam yang sebenar.

Kebijaksanaan dalam berdakwah juga amat terlalu penting untuk mendakwah seseorang,...Pasti setiap orang ada caranya yang tersendiri,tetepi biarlah cara yang betul yang bertepatan dengan syariat Islam...jangan kerana dakwah kita menghalalkan apa yang haram....seperti sesetengah ahli dakwah yang memberi jawapan sebegini sewaktu disoal kenapa bercinta tanpa ikatan nikah..."kami saling mencintai kerana ALLAH,lagipun kami bercinta atas dasar ingin berdakwah"

ermm.....patut tak macam tu??

hukum tetap hukum,tiada keistimewaan diberi kepada sesiapa pun....niat tidak menghalalkan cara...

kebijaksanaan dalam dakwah juga boleh dicontahi melalui cerita yang ingin saye konsikan pada kalian semua:

Seorang pemuda yang baru pulang dari menuntut di universiti luar negara mencari seorang guru agama atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab 3 pertanyaannya.....

Selang beberapa hari,datang seorang guru agama untuk menjawab pertanyaan pemuda itu...

"anda siapa dan bolehkah anda menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?!"

pemuda itu bertanya dengan angkuhnya....

"saya hamba ALLAH,dengan izinnya saya akan menjawab pertanyaan saudara itu"jawab guru agama itu..

"anda yakin?!,sedang profesor dan banyak orang pintar saja tidak mampu menjawabnya"...

"saya akak cuba sejauh kemampuan saya,insyaallah"jawab guru agama itu....

"saya punya 3 pertanyaan:

pertama....kalau tuhan memang ada,tunjukkan kewujudan tuhan kepada saya....

kedua...apakah yang dimaksudkan dengan takdir??

ketiga...kalau syaitan diciptakan dari api,kenapa dimasukkan kedalam neraka yang juga diperbuat dari api?,tentu sahaja tidak menyakiti buat syaitan sebab mereka memiliki unsur yang sama...apakah tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu??"

tiba-tiba guru agama tersebut menampar pipi si pemuda itu dengan agak kuat.Sambil menahan kesakitan,pemuda itu berkata"kenapa anda marah kepada saya?!"

Jawab guru agama "saya tidak marah akan anda....tetapi tamparan itu adalah jawapan saya kepada 3 pertanyaan yang anda ajukan"

"saya sungguh tidak faham!!"kata pemuda itu...

sambil tersenyum guru agama itu bertanya kembali kepada pemuda itu"bagaimana rasanya tamparan saya?"

"tentu sajalah ia menyakitkan!!"jawab pemuda itu..

guru agama bertanya lagi"jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?"

,pemuda itu menganguk tanda percaya.

Guru agama bertanya lagi.."tunjukkan kepada saya kewujudan sakit itu!".."erk......tak boleh"jawab pemuda itu.."itulah jawapan pertanyaan pertama....,kita semua merasakan kewujudan tuhan tanpa mampu melihat wujudNYA"..terang guru agama..

Guru agama bertanya lagi,"apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?"

"tidak"jawab pemuda itu..."apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sabuah tamparan dari saya hari ini?"...."tidak"jawab pemuda itu...."itulah yang dinamakan takdir"terang guru agama.....

guru agama bertanya lagi,"diperbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?"...."kulit",jawab pemuda itu..."pipi anda diperbuat dari apa?"...."kulit"jawab pemuda itu..."bagaimana rasanya tamparan saya?"..."tentu sekali sakit"jawab pemuda itu...."walaupun syaitan diperbuat dari api,dan neraka juga diperbuat dari api,jika tuhan berkehandak maka neraka akan menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan"...

terang guru agama itu...pemuda itu berasa malu dan merasakan dirinya terlalu jahil kerana tidak terfikir sejauh itu,lantas meminta izin untuk bersendirian....

sbulan kemudian pemuda itu meminta izin untuk menjadi murid kepada guru agama itu kerana berasa sangat kagum dengan kebijaksanaannya......

itulah antara contoh kebijaksanaan dalam berdakwah dan cara-cara mematahkan kejahilan seseorang.....

munkin kita semua ada cara berdakwah yang berlainan.Ada yang pandai dalam penulisan,dan ada juga yang mahir dalam perbicaraan dan hujah...itu semua memerlukan kesabaran dan kekuatan mental...munkin kita akan dapat komen-komen yang menyakitkan,namun jangan cepat emosi,...hanya sabar dan senyum,jika kita benar,tidak perlu untuk marah-marah.

moga entry kali ini bermanfaat buat kalian,banyak lagi yang cara dakwah yang dapat dijadikan contoh,....inilah diantaranya......

wsalam






1 comment: