Tuesday, December 15, 2009

couple??

Couple???....cinta yang trjalin sebelum kahwin antara bukan muhrim,bolehkah??pada pndapat sye dlm islam tiada istilah couple atau cinta sbelum kahwin…mngapa??kerana islam membataskn lelaki dan perempuan2 bukan muhrim berhubung melainkn untk beberapa prkara..dan perkara2 trsebut adalah dlm urusan jual beli,melayan tetamu dng batas2 trtentu,kerja2 prjuangan (jihad),amar makruf nahi munkar,kerja2 kehakiman,belajar dan mnjadi guru untk mngajar dan prsaksian….mmg tidak dinafikan manusia dikurniakn perasaan cinta dan sntiasa ingin dicintai,namun naluri ini harus dijaga dgn sbaiknya,…ingat cinta sejati kita adalah cinta kpd ALLAH S.W.T,cinta yg tragung dan janjinya 100% pasti….bnyak dikalangan kita smua yang tidak mnyedari tntang hukum sbenar brcouple….tahu tak apa hukumnya??.....HARAM!!!mngapa??kerana sngaja mndekatkn diri dgn zina…..thu tak ape hukum zina??klau tidak kne hukum didunia,maka diakhiratlah hukumnya….jngan katakn kami becinta krn ALLAH,sdangkn tiada hbungan yg sah antara bukan muhrim….bnyak dikalangan kita yg sudah mnyelami dunia cinta tnpa ikatan suci nikkah…tidak kira usia muda,tua, remaja lah yg paling bnyak…tidak brkecuali jga dikalangan ahli dkwah sndiri….bnyak pasangan yg brcinta,pada mulanya malu2….katanya brcinta melalui sms je….lme2 mntak kluar,…g jalan2…..mula pgang tngan…..n akhir skali tenggelam ke lembah przinaan….lebih sedih lg bila hbungan itu tiba2 putus…..ape yg dpt??kpuasan seks n maruah trgadai,n mula la nk myesal….tahu tak bila brcinta tnpa ikatan suci,kita tlah mlanggar beberapa hukum….antaranya:
1)bahaya pndang memandang: i). Dan katakanlah Wahai Muhammad! kepada orang-orang perempuan yang beriman : Hendaklah mereka memejamkan setengah daripada pandangan mata mereka….. ( surah an-Nur ayat 31 )ii). Sh. Buraidah RA berkata : Bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada Sayyidina Ali : Wahai Ali! Janganlah kamu ikutkan satu pandangan yang kedua kerana sesungguhnya hanya pandangan yang pertama sahaja ( terpandang) dan tidak bagi kamu pandangan yang kedua. ( Riwayat imam Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan al-Hakim )
2)saling brtemu tnpa diikuti mahram: i). Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah dia bertemu bersendirian di suatu tempat dengan seorang wanita yang tiada sertanya mahram daripadanya kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan. ( Riwayat imam Ahmad dari Sh Jabir r.a )ii). Janganlah seseorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal baginya kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan kecuali jika dengan mahramnya. ( Riwayat imam Ahmad dari Sh Amir bin Rabie’ah r.a )
3)bersentuhan dgn bukan muhrim: Siti Aisyah r.a berkata : Tidak! Demi Allah! Tidak pernah Rasulullah s.a.w menyentuhkan tangannya dengan tangan seorang perempuan lain. Baginda hanya melakukan bai’ah ( janji setia) dengan mereka (perempuan) dengan percakapan ( Riwayat imam Bukhari, Muslim dan Tirmizi )bila kita brcinta,walaupun tidak brtemu muka,kita brzina…..hati kita brzina dgn saling ingat mngingati….pdahal yg patut diingati adalah ALLAH S.W.T….hati kita mnjadi lalai dari mngingati ALLAH S.W.T……n pada masa itu syaitan akan mncucuk jarum supaya kita mnjadi lebih lalai….bnyak ayat-ayat suci AL-QURAN yg mnegaskn tntng batas2 prgaulan…tp mngapa budaya brcouple ini trus mrebak dkalangan remaja trmasuk orng2 yg sudah mngetahui hukumnya…adakah mereka merasa dirinya sudah mnjadi hero untk mnempuhi balasan azab ALLAH S.W.T….
Kdng2 kita sndiri trperangkap dlm situasi brcinta sbelum nikah nie…kita brcinta sbelum mngetahui hukum sbenarnya…apa yg patut kte buat??kite renungkn,pada siapa cinta sejati kita….jika pada ALLAH S.W.T,snggup xkita brkorban demi cinta padaNYA…..mmg perit dan pedih hati….tp ingat!jodoh pertemuan itu ditangan ALLAH S.W.T….ALLAH telah atur smuanya yg trbaek untuk kita…tp jika kita mlanggar hukumNYA,adakah kita masih ingin yg trbaek untk kita sdangkn kita mengingkari arahanNYA…
Kdng2 klau kita brcouple,bnda yg salah akan dilihatnya baek,..jika ditegur,plbagai alasan akan diberi…ingat,yg salah disisi islam,tetap salah,wlaupun dgn apa2 alasan skalipun… Firman Allah dalam Surah Al-‘ankabut(29), ayat 38:
“Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.”.
..kbnyakan orng yg sudah brcinta akan mngeluarkn plbagai hujah2 untuk mempertahankn cinta mreka,namun sbagai seorng muslim kita boleh rujuk pada ayat2 yg diturunkn oleh ALLAH S.W.T……antaranya:
“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.". Surah An-Nur(24) ayat 30
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya,...”. Surah An-Nur(24) ayat 31.
Dalil yang lebih kuat menetang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”
Hanya mndekatkan diri dgn zina pn sudah brdosa!!!apa pndapat para pmbaca sekalian…..kdng2 mmg perit untuk memutuskn hubungan cinta yg sudah lama trjalin,tp islam ada jln pnyelesaiannya dgn berkhwin…..katanya suka sama suka,apa lagi kahwin la….percintaan selepas kahwin itu lebih manis dan akan didoakn oleh para malaikat….
Sebenarnya budaya ini bermula kerana prgaulan yg trlalu rapat antara lelaki dan prempuan bukan muhrim….dari mata turun ke hati n dari hati syaitan brbisik,maka semakin-makin rapat la..hingga jatuh ke lembah kebatilan…..
Perasaan cinta dan suka adalah dua perkara yang berbeza. Tak salah bgi sseorang lelaki untuk menyukai seseorang perempuan dan seseorang perempuan menyukai seorang lelaki. Tapi, perasaan ini tidak boleh dilayan dan difikir-fikirkan kerana ianya merupakan godaan syaitan yang membawa kepada zina hati. Sepatutnya apabila kita terfikir mengenai perkara-perkara ini, kita hendaklah menepisnya dan berhenti terus daripada memikirkannya.
Firman Allah dalam Surah Al-A’raf ayat 201:
“Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan setan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Sebaik-baiknya jika seseorng telah menyukai seseorng,truslah menikahinya jika mampu…..tp jika tidak,pendam la perasaan itu,…jika seseorng itu mati dimana waktunya memendam prasaan krn mnyukai seseorng,dan mempertahankn prasaannya itu dari pengetahuan orng yg disukainya,maka kematian itu adalah syahid!!
Sekian……

No comments:

Post a Comment